headershadow

Latest Blogposts

8 Tips om positief te blijven als je op zoek bent naar een baan

Een nieuwe baan zoeken, dat is pas hard werken.  Misschien had je je het nooit gerealiseerd maar een nieuwe baan zoeken kan een zeer intensief traject zijn.

Het kan heel veel van je vragen. In ieder geval doorzettingsvermogen, incasseringsvermogen, creativiteit en pro-activiteit.
En dan praten we nog niet eens over je vaardigheden om een goed en triggerend Linkedin profiel, CV en sollicitatiebrief te schrijven. Of je vaardigheid om een goed netwerk- of sollicitatiegesprek te voeren.
Kortom er komt heel veel  kijken in deze periode.
Soms kan het dan echt lastig zijn om positief te blijven vooral als de periode dat je zonder baan bent, langer wordt.
Heel vervelend want negatieve gedachtes helpen je natuurlijk niet verder en zorgen er ook niet voor dat je zelfvertrouwen overeind blijft.
En een gezond zelfvertrouwen is echt een basisvoorwaarde om met succes een nieuwe baan te vinden.

Hierbij 8 tips om positief te blijven tijdens je zoektocht. Lees verder »

Wil je deze woorden in je CV nooit meer gebruiken?

Je CV is nog steeds een heel belangrijk document als je op zoek bent naar een nieuwe baan.
Het is eigenlijk jouw visitekaartje, brochure en website ineen. Op basis van wat er in je CV staat en hoe je CV eruitziet, nemen mensen heel snel een beslissing of je interessant voor ze bent. Of ze je inderdaad, als 1 van de 80 (of 180) sollicitanten uitnodigen voor een 1e gesprek.
Of dat het bedrijf, als ze je CV misschien via via krijgen, wel eens een kennismakingsgesprek met je wil hebben.

Als het zo'n belangrijk document is, waarom lijken mensen dan schijnbaar zo snel tevreden met hun CV?
Is het omdat andere in hun omgeving, (inclusief w&s bureau's) vaak zeggen " O je CV ziet er netjes uit hoor".
Aan een "netjes" CV heb je namelijk niks. Je moet een "effectief" CV hebben, een CV waardoor je wordt uitgenodigd. Je wil namelijk uitgenodigd worden voor een gesprek, niks meer en niks minder.  Lees verder »

DOE JIJ HET WEL EENS? JEZELF AFVRAGEN OF JE WEL SLIM BEZIG BENT?

 

Mensen zijn gewoonte dieren.
We zitten als mensen aardig verstrikt in gewoontes en patronen in ons denken en handelen.
Die gewoontes en patronen zijn cultureel bepaald, we hebben ze meegekregen uit onze opvoeding en opleiding
en de sociale en economische omgeving waarin we verkeren.
Met denken en handelen op de “automatische piloot” is op zich niks mis zolang je je maar blijft realiseren
dat een groot deel van je denken en doen dus op die manier gaat. Maar zolang je geen “problemen” ervaart , is er weinig aan de hand.

Maar soms schrik je wakker.
Aanleiding is meestal dat iets niet zo loopt als je zou willen.
Dat kan privé zijn maar natuurlijk ook in je werk.
Het kan een onbestendig gevoel zijn van “waar ben ik eigenlijk mee bezig” of “ wil ik dit nog jaren doen”.
Resultaten in je werk die uitblijven, een situatie van dreigend ontslag of het niet vinden van een nieuwe baan.
Lees verder »

Gratis (mini) E-book: Succesvol sollicitatiegesprekken voeren

Zoals je misschien al hebt ondervonden, kan het vinden van een nieuwe baan een uitdaging zijn.
Misschien wel een hele grote uitdaging maar ik verzeker je het is zeker geen onmogelijkheid.
Alleen je moet wel weten hoe je het project “ Het vinden van een nieuwe baan” het slimste aanpakt.
Met andere woorden: je dient wel te beschikken over een goede strategie cq. aanpak.

Met de huidige economische omstandigheden en andere manieren van communicatie, kun je stellen dat solliciteren een “vak apart” geworden is.
Alleen dat “vak” heb je hoogstwaarschijnlijk tijdens je studie niet gehad.
En misschien heb je het vak zelfs inderdaad nog nooit nodig gehad omdat in het verleden je misschien gebeld werd voor een nieuwe baan of steeds doorgegroeid bent bij je voormalig werkgever. Misschien heb jij zelfs nog nooit echt hoeven solliciteren maar werd je steeds gevraagd.
Die tijd is voor de meesten nu voorbij en of die tijd terug gaat komen, en zo ja wanneer, ik weet het eerlijk gezegd niet.
Het lijkt mij in ieder geval niet verstandig daarop te gaan zitten wachten.

Lees verder »

5 valkuilen bij het aannemen van nieuwe mensen

Richard Branson heeft  gelijk!
"It is better to have a hole in your team than an asshole in your team”.

 

Misschien wel de aller moeilijkste taak van een leidinggevende.
Het aannemen van nieuwe mensen.  Maar meteen ook wel 1 van de belangrijkste taken van een leidinggevende.
Veel leidinggevenden begeven zich op onbekend terrein want het is meestal niet hun “core business”,  en meestal is er ook geen opleiding of training voor gevolgd. En daarbij is natuurlijk niets zo gecompliceerd als de (mede)mens.


De kracht en onderscheidend vermogen van een bedrijf  zit m in de mensen.
Zonder mensen geen bedrijf. Zonder de juiste (combinatie van) mensen geen succesvol bedrijf.
Toch is het dan wel gek om te zien op welke manier  er bij menig bedrijf mensen worden aangenomen.

Er zijn leidinggevenden die meer tijd spenderen aan het uitzoeken van hun lease auto dan aan het aannemen van een nieuwe medewerker.
Urenlang kan er met vrienden en collega’s over het onderwerp “nieuwe lease auto” gesproken worden, brochures worden bekeken, proefritten worden gemaakt etc. etc.
En zeg me niet dat het niet waar is, want ik heb het in meerdere bedrijven meegemaakt, kan echt geen toeval zijn:)
En met een nieuwe medewerker, die de aankomende jaren een grote invloed kan hebben op het succes van het team of het bedrijf, daar wordt misschien 2 of 3 keer een uurtje mee gesproken alvorens besloten wordt hem/haar inderdaad aan te nemen.

Lees verder »

Pagina 4 van 6« Meest recente...23456